English (UK)Magyar (HU)
INSTITUTE OF LITERARY AND CULTURAL STUDIES
free templates joomla

Drámapedagógia a közoktatásban (2014. 10. 17-18.)

 

Drámapedagógia a közoktatásban

 

A Pannon Egyetem és az OFI szervezésében 2014. október 17-18-án „Drámapedagógia a közoktatásban” címmel konferencián vehettek részt az érdeklődők.  A konferencia nem csak középiskolásoknak szólt, sok pedagógust, leendő vagy jelenlegi hallgatót vonzott a színes program ezeken a napokon a Vár termeibe.

Köszöntő beszédében Eck Júlia tanárnő tett egy kis hazai drámapedagógia-történeti kitekintést. Elmesélte, hogy Budapesten már közel 20 éve működik dráma- és színházpedagógia szakirányú továbbképzés, és régóta létező terv volt az egyetemi képzés elindítása. Mivel Veszprémben 1994 óta működik a Bécsy Tamás professzor úr által alapított Színháztudományi Tanszék, így velük együttműködve 2009-ben elkezdődhetett a Gabnai Katalin tanárnő által megálmodott drámapedagógiai képzés kezdeményezése, melynek létrejöttében a Tanárképző Központ is jelentős szerepet vállalt.  2011-ben indult el a drámajáték specizalizáció BA-n, 2012-ben a drámapedagógia-tanári MA képzés, 2013-ban pedig osztatlan dráma- és színházismeret-tanári képzés a Pannon Egyetemen. Az itt megszerzett diplomának számos előnye van: pl. drámatanárként tevékenykedhet az ember, segítséget kaphat az osztályfőnöki feladatok ellátásában vagy alapfokú művészeti nevelésben vehet részt, és nem mellesleg az iskolai ünnepélyek, versenyek, szakkörök, kirándulások szervezése, valamint a diákszínjátszás irányítása is főbb tevékenységei közé tartozhat.

Az eseményt Keresztúri József és Gyevi Bíró Eszter előadása kezdte, akik felhívták a figyelmet a drámajátékok közösségépítő jellegére, a személyiségből való építkezés fontosságára, és a gyerekekkel való kommunikáció jelentőségére.

Ezután a gyakorlat vette át a szerepet, ahol először Török László Révész című foglalkozásán vehettek részt a jelenlévők, melynek során jó élményekkel gazdagodtak és emellett érzelmi mélységeket és magasságokat járhattak meg. Eck Attila foglalkozása más jellegű volt, nagyon dinamikus, különböző stílusú játékokkal, izgalmas volt a sokszínűség csoportszinten való megtapasztalása. Az estét az Eszter hangja című tantermi előadás zárta a Trainingsport Társulat közreműködésével (dramaturg: Golden Dániel, írta és rendezte: Pap Gábor), melynek különlegességét adta, hogy az közönség is résztvevő, alakító szerephez jutott az előadás menetében.

A szombati napon az OFI-ból érkezett két előadó, dr. Kaposi József főigazgató úr és Pálfi Erika, a Kiadói és Kommunikációs Központ vezetője.  Előadásaikban kiemelték, hogy a drámapedagógus mindig aktív, cselekvő magatartást vár el óráin, de emellett a drámafoglalkozás az a hely lehet, ahol a felgyorsult tempójú világban a csönd, nyugalom megteremtődik, valamint szó esett a NAT-ról és a kerettantervekről is. A szombati gyakorlati munka Bori Viktor Játszótér című foglalkozásával kezdődött, ahol  a jelenlévők egy Áron nevű fiú problémáival szembesülhettek az „áldozat” fogalmán keresztül, majd Hantos Násfa élő társasjátékának részeként a mesék birodalmába kalandozhattak el. Zalavári András Szigetfoglalók nevű játéka zárta a nap gyakorlati részét, melyben három család viszonyát: a kooperáció vagy szembenállás különböző színtereit és az egyéni döntések súlyát tapasztalhatták meg a résztvevők.

A konferencia zárásaként Trencsényi László tanár urat hallhattuk, aki elhelyezte a megtapasztaltakat a drámapedagógia történetében, és bőséges szakirodalmat ajánlott a további drámajátékos elmélyüléshez, mint pl. Csikesz Erzsébet: Találd ki a mesét! vagy Bongár Mária: Az üveghegyen is túl.

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy nagyon intenzív és impulzív két napot tölthettek együtt az érdeklődők, melynek végén számtalan drámapedagógiai és emberi tapasztalatot vihettek haza magukkal.

 

Heizinger Anita

fotó: Domján Attila

 https://plus.google.com/photos/117258520079813342761/albums/6073653246988025041 

 

 DramapedagigiaKonferencia 09

 

Drámapedagógia